29 september, 2010

Notion Motion.

Rotterdam har mye kunst å by på, og i dag tok jeg turen til museet Boijmans Van Beuningen. Hovedmålet for besøket var å få sett utstillingen Notion Motion av den kjente dansk-islandske kunstneren Olafur Eliasson. En spennende utstilling hvor kunstneren utforsker interaksjon mellom lys, vann og betrakteren. Store videoprojeksjoner viser hvordan alt påvirkes av betrakternes bevegelser gjennom Eliassons landskap. Denne interaktive installasjonen er laget spesielt for museet og dekker hele 1500m2!
(Siden jeg likevel var der fikk jeg også tatt en titt på museets samling. Mange kjente navn fra ulike perioder der, blant annet det eneste maleriet av Munch som er å finne på et Nederlandsk museum!)

Photobucket

2 kommentarer:

indigorchid sa...

Jeg så en Olafr Eliasson utstilling for noen måneder sia - i Chicago! Det var ikke den du skriver om, men den hadde med sanser å gjøre; syn, lukt, berøring. Og interaktivt, så klart. Han har tydeligvis temaer. Så morsomt! Virker som du får sett utrolig mye spennende i Rotterdam - så herlig! Det gjør meg glad!

elisapetch sa...

Ja, er vel ganske kjent for konseptene sine! Her var det bl.a enkelte planker i gulvet som var hevet, og påvirket bølgene når man tråkket å de. Spennende! :)
Skal også være erkenorsk en av de kommende ukene - og gå for å se Edvard Munch på Kunsthallen her i Rotterdam.